#652 "Śmiertelnicy mocniej dążyli do swoich celów, ponieważ wiedzieli, że esencją ich życia był czas."- "Kosiarze" ♥

W tym świecie ludzkość pokonała śmierć. Teraz każdego da się ożywić, odmłodzić i ochronić przed wszelkimi chorobami. Jednak powstał problem przeludnienia i właśnie z tego powodu zostali powołani kosiarze. To oni odpowiadają za zbiory, czyli za ostateczne odejście człowieka. Poznajemy tutaj Citrę oraz Rowana, którzy ich nienawidzą, a to według kosiarza Faradaya najważniejsza cecha u dobrego przyszłego kosiarza, bo jak to można polubić zabijanie. Faraday proponuje naszym bohaterom praktykę pod swoimi skrzydłami. Jednak nie znają sobie sprawy, co będą musieli poświęcić i z czym się zmierzyć. Czy uda im się dokończyć praktykę? Jak na dwójkę nowicjuszy zareaguje zgromadzenie kosiarzy?


Kiedy ta trylogia były wydawana po raz pierwszy, jakoś nie byłam na początku zainteresowana. Później, po kilku pozytywnych opiniach, nabrałam na nią ochotę, ale był już problem z nakładem oraz wyszła informacja, że ostatni tom nie zostanie wydany i sobie ją podarowałam. Na szczęście doczekaliśmy się tego i już nawet się nie zastanawiałam, jak tylko się pojawiały kolejne części, od razu biegłam do księgarni. I wcale mnie zachwyty nad tą historią nie dziwią, bo naprawdę autor miał genialny pomysł na futurystyczny świat, który ma ręce i nogi, a dodatkowo nie nudzimy się przy niej.


I choć na początku miałam delikatny problem, by wgryźć się w powieść to im dalej tym lepiej. Czytelnik zostaje wrzucony w ten świat i trudno się z niego wyrwać. Śledzimy szkolenie praktykantów, ale także powstające podziały pomiędzy kosiarzami. Dodatkowo poznajemy perspektywy różnych postaci i widzimy ich podejście. Autor naprawdę w świetny sposób przedstawił zarysy psychologiczne postaci, wyznawane przez nich wartości i zasady, którymi się kierują.


Jeśli chodzi o postacie to były naprawdę ciekawe. Citra ma lekko dziki charakter i lubi stawiać na swoim. Nie poddaje się bez walki i zrobi wszystko dla ważnych dla niej osób. Nie daje się także manipulować i wierzy we własne wartości. Widać, że na przestrzeni tomu dojrzewa i kształtuje swój finalny charakter. Nawet wielkie zgromadzenie znamienitych kosiarzy jej nie powstrzymuje. Jeśli zaś chodzi o Rowana, to raczej jest tą oazą spokoju. To chłopak, który woli skrywać swoje zdolności niż je uzewnętrzniać. Od początku nie miał lekko i los mu raczej nie sprzyja. Jednak determinacja nie pozwala mu się poddać. Lubi czasami kusić los, ale jest wierny swoim przyjaciołom i chce sprawiedliwości. No i jeszcze kosiarz Faraday, choć na początku jakoś niekoniecznie go polubiłam, to jednak jak się go lepiej pozna, zmienia się nastawienie. To naprawdę uczciwa osoba, która wierzy w zasady i ich przestrzega. Wykazuje się wielką inteligencją, współczuciem i zrozumieniem.


Tak jak wspominałam wcześniej, na początku miałam z nią delikatny problem. Jakoś nie mogłam się wciągnąć i troszkę ją męczyłam. Jednak w momencie, gdy pojawił się kosodom, to nabrało to rozpędu i wtedy przepadłam. Jestem zaskoczona rozbudowaniem świata, jego objętością i rozmachem. Autor naprawdę przemyślał każdy aspekt. Chociaż śmieszyło mnie trochę, że ludzkości udało się pokonać śmierć, ale "zaludnić" inną planetę już nie, jednak jest to jakoś wytłumaczone, śmiesznie, ale jest. Jednak i tak ogromny plus za całokształt, bo porusza też tematy, które w obecnym świecie są problematyczne dla wielu ludzi. 


Podsumowując, jak dla mnie "Kosiarze" to jedna z tych historii, które się nie zestarzeją. Naprawdę cieszę się, że miałam okazję się z nią zapoznać i już mogę zdradzić, że drugi tom też już za mną i podziwiam tą powieść jeszcze bardziej. To trochę przerażająca wizja przyszłości, jednak z drugiej strony, jest w tym też pewien urok i jestem ciekawa, jaki będzie tego finał.


| Autor: Neal Shusterman| Wydawnictwo: Uroboros| Tłumaczenie: Katarzyna Agnieszka Dyrek| Cykl: Żniwa śmierci (tom 1)| Data wydania: 08.02.2023| Liczba stron: 510| Gatunek: fantastyka| Moja ocena: 8/10|

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka