#616 "Tak czy owak, pan Bartley wymaga, żebyśmy opowiadali się za morderstwem."- "Zadanie domowe" ♥

Kiedy lekcje prowadzi nauczyciel z pasją one nigdy nie są nudne. Właśnie taki jest pan Bartley, jego zajęcia są jednym z ulubionych wśród uczniów. Wszystko tak trwa do pewnego momentu, gdy przychodzi moment zaliczenia przedmiotu. Nauczyciel zadaje bardzo kontrowersyjne zadanie, otóż mają odtworzyć konferencję w Wannsee z 1942 roku, wcielić się z rolę nazistów i rozważyć zalety ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Bardzo nie podoba się ono Logan oraz Cade'owi, którzy informują o tym nauczyciela i chcą w pokojowy sposób przekazać swój punkt widzenia i prosić o zmianę zadania. Gdy to nie przynosi rezultatu uczniowie próbują w innych miejscach, aż zgłaszają się do pewnej fundacji i sprawa nabiera medialnego rozpędu. Co przyniesie takie postępowanie? Kto w tym konflikcie ma racje? Jakie będą tego konsekwencje?


To jest chyba jeden z moich większych wyrzutów sumienia. Kupiłam książkę przedpremierowo na Targach Książki w Warszawie i dopiero teraz się za nią zabrałam. Wiedziałam, że to może być mój ulubieniec roku, ponieważ już sama fabuła do mnie przemawiała, a po opinii innych twórców byłam o tym przekonana. Nie myliłam się ani trochę! To była fenomenalna powieść i zdecydowanie będzie wśród ulubieńców.


Rzadko zdarza mi się bym miała problem, komu kibicować w powieści. Zazwyczaj lubimy głównych bohaterów i chcemy by zrealizowali swój cel. W tym przypadku miałam duży dylemat, ponieważ rozumiałam i jedną i drugą stronę konfliktu. Wiedziałam, że konsekwencje tego, co zrobili uczniowie będą ogromne, dlatego bardzo im współczułam. Rozumiałam zachowania każdego i boleśnie było patrzeć z czym muszą się mierzyć.


Jeśli chodzi o postacie, to mamy ich mnóstwo, bo nie tylko Logan i Cade stają się naszymi narratorami. Mamy też perspektywę innych uczniów tej klasy i opisane ich problemy i zmagania. Są oni bardzo rzeczywiści, to postacie z którymi łatwo się utożsamić. Nie chciałabym za wiele o nich opowiadać, bo warto ich poznać osobiście i samemu wyrobić sobie o nich opinię, ale zdecydowanie zaskakują i przełamują schematy.


To zdecydowanie jedna z bardziej wartościowych powieści, które zmuszają do myślenia, wywołują dyskusję i można zastanowić się nad własną moralnością. Wiadomo że decyzja, którą podjąć Hitler odnośnie Żydów była niewybaczalna i karygodna, ale z drugiej strony przecież można rozważać, co mogło nimi kierować, jaką mieli mentalność, co wywoływało taką niechęć. Jestem niezwykle ciekawa jakie jest Wasze zdanie na temat tego zadania. Może gdyby nauczyciel sformułował go w inny sposób, do takiej sytuacji by nie doszło? Naprawdę to świetna powieść do rozmowy, wymiany poglądów i zobaczenia, jak to może wpłynąć na otoczenie.


Podsumowuje to krótko, ta książka jest po prostu genialna. Przekazuje wiele wartościowych treści, ma lekki wątek Polski i niesamowicie wzrusza. Pokazuje różne zachowania, zmusza do myślenia i przekazuje ważne treści. To jedna z lepszych książek jakie w ostatnim czasie miałam okazję przeczytać.


| Autor: Liza M. Wiemar| Wydawnictwo: Kobiece| Seria: Young| Tłumaczenie: Ryszard Oślizło| Liczba stron: 320| Data wydania: 15.09.2022| Gatunek: literatura młodzieżowa| Moja ocena: 9/10|


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka