#528 Ach ta Polska...- "Witamy w Polsce. Polacy oczami obcokrajowca" ♥


Laura Klos Sokol to amerykanka, która wraz z mężem i dziećmi mieszka w Polsce. W swojej książce opisuje jej przeżycia i obserwacje jak funkcjonujemy, jaką mamy kulturę, zawiłości i jak czasami potrafimy być skomplikowani. To mały poradnik dla obcokrajowców jak się zachować w danej sytuacji, instrukcja, że czasami nasze zachowanie ma podłoże kulturowe, a nie to że jesteśmy dziwni, nieuprzejmi lub aż zanadto w czymś emocjonalni. Jeśli chcecie dowiedzieć się, co szokuje osoby odwiedzające nasz kraj, a przy okazji porównać sobie niektóre tradycje i kulturę, to zdecydowanie Wam się ta książka spodoba.


Przyznam się szczerze, że to moje pierwsze spotkanie z esejami. Jakoś nigdy mi nie było z nimi po drodze. Chociaż unikałam tej krótkiej formy, po tym jak zraziłam się opowiadaniami. Jednak tutaj interesował mnie temat, więc dałam temu szansę. Czy dzięki temu przekonałam się do krótszych form? Otóż nie, mino tematyki i lekkiego stylu pisania przez krótką formę czytało mi się ją długo, bo zapoznałam się z jednym może dwoma i ją odkładałam, bo wiedziałam, że i tak kolejne będą poruszały zupełnie inny temat. No ale rozpisałam się, a ja nie o tym.


Jeżeli chodzi o samą tematykę to naprawdę zafascynowała mnie. Wielu rzeczy nie wiedziałam lub nie przywiązywałam do tego większej wagi. Na przykład, wiecie co to jest prefiks? Jeśli nie to spokojnie, jest to inaczej po prostu przedrostek. Ja nigdy nie spotkałam się z takim określeniem tego i teraz zaczęłam na to zwracać większą uwagę. Do tego autorka wyjaśnia wszystko w prosty i klarowny sposób, że każdy  jest w stanie to zrozumieć, a do tego jest mnóstwo przykładów z życia codziennego.


Dodatkowym atutem dla części osób może być to, że autorka nie brała też swoich informacji znikąd, tylko podpierała je opiniami profesorów, książek i osób które mają zdecydowanie większą wiedzę w tym temacie. To jeszcze bardziej to potwierdzało spostrzeżenia Pani Laury. 


Poza tym miłym i zabawnym akcentem są ilustracje. Jest ich całe mnóstwo! Najczęściej są to karykatury lub wyolbrzymione w śmieszny sposób wcześniej wspomniane sytuacje. Takie akcenty, według mnie, to miłe urozmaicenie tego wszystkiego i lepsze zobrazowanie sytuacji.


Dla mnie "Witamy w Polsce. Polacy oczami obcokrajowców" to świetna pozycja dla osób, które właśnie przyjechały z zagranicy lub chcą bardziej zrozumieć inną kulturę. Da się ją szybko przeczytać i wiele rzeczy się dowiedzieć. Niestety znalazłam w niej kilka literówek i jakiś delikatnych błędów stylistycznych, ale nie są one aż tak rażące w oczy. Dlatego macie ochotę na tego typu literaturę, to ja mogę Wam ją serdecznie polecić. Jeśli krótka forma Wam nie straszna, to zapewniam, nie zawiedziecie się, a na niektóre aspekty spojrzycie z zupełnie innej strony, jak np. posiadanie psa lub magiczne właściwości liczby dwa. 


| Autor: Laura Klos Sokol| Tłumaczenie: Joanna Bogusławska| Wydawnictwo: Kagra| Data wydania: 28.05.2021| Liczba stron: 264| Gatunek: nauki społeczne| Moja ocena: 7/10|

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka